Niniejsza aplikacja umożliwia
przeglądanie bazy danych "BIBLIOGRAFIA (adnotowana) PRAC DOKTORSKICH I
ROZPRAW HABILITACYJNYCH". Z uwagi na niewielkie różnice występujące
w danych charakteryzujących prace doktorskie i rozprawy habilitacyjne wyszukiwanie
podzielono na dwa formularze. Zasada obsługi formularza prac doktorskich jak i rozpraw
habilitacyjnych jest identyczna, zatem poniższa pomoc ma zastosowanie w obu wymienionych
przypadkach.
1. Definiowanie warunków szukania
Zanim naciśniemy przycisk szukania należy wprowadzić przynajmniej jeden warunek po to by
system mógł wygenerować listę wyników szukania. Jeśli nie wprowadzimy żadnego warunku a
mimo to naciśniemy przycisk [SZUKAJ], program zgłosi brak wyników wyszukiwania.
Kolejne warunki szukania definiuje się poprzez wprowadzanie znaków, słów lub części słów
w pola tekstowe warunków szukania. Jednym z takich pól jest pole Imienia przedstawione
poniżej:
Wypełnianie kolejnych pół zawęża warunki szukania gdyż każdy następny warunek dołączany jest za pośrednictwem operatora "i" . Jeśli dane pole pozostawimy puste nie jest ono uwzględniane w warunkach szukania. Pole roku jest w które należy wprowadzać wyłącznie czterocyfrowe liczby określające rok np. 2000.
Wyszukiwanie działa w następujący sposób (na przykładzie pola Imię):
jeśli wpiszemy: a - uzyskamy wszystkie imiona zawierające tą literę,
jeśli wpiszemy: ad - podobnie uzyskamy imiona zawierające tę ciąg tekstowy a zatem np. Adrian, Adam, Jadwiga,
jeśli wpiszemy znak: * (gwiazdkę) lub % (procent) uzyskamy wszystkie wartości.
Jedynym polem które charakteryzuje się nieco innym sposobem wyboru warunku szukania
jest pole Wydział/Instytut ATR. Tutaj nie wpisujemy ręcznie poszukiwanego ciągu znaków
lecz wybieramy z dostępnej podlisty.
Aby wywołać podlistę należy nacisnąć przycisk [...], aby wyczyścić zawartość tego pola należy nacisnąć przycisk [c].
W wyświetlonej liście wyboru wystarczy kliknąć myszką na wybranej pozycji w tabeli.
2. Szukanie i wyniki szukania
Jeśli wprowadzono jakiekolwiek warunki szukania można nacisnąć przycisk [SZUKAJ].
Przycisk [CZYŚĆ] powoduje wykasowanie wszystkich wprowadzonych pól.
Po naciśnięciu przycisku szukania aplikacja nawiązuje ponownie połączenie ze źródłem
danych i wyświetla wynik wyszukiwania w postaci tabeli.
Dane prezentowane są w wierszach gdzie każdy wiersz zawiera Nazwisko i Imię oraz
tytuł pracy naukowej (praca doktorska lub rozprawa habilitacyjna). W nagłówku tejże
tabeli znajduje się informacja dotycząca liczby wyszukanych rekordów. Przedstawia się
to następująco:
Wyniki wyszukiwania:
pozycja_początkowa_na_stronie - pozycja_końcowa_na_stronie z liczba_pozycji
Jeśli liczba pozycji przekracza 6 oznacza to że kolejne pozycje prezentowane będą na
osobnych stronach. Przemieszczanie się po wynikach szukania (po kolejnych stronach)
umożliwiają przyciski [WSTECZ] oraz [DALEJ].
3. Przejście do informacji szczegółowych, zapisanie ich lub drukowanie
W wynikach wyszukiwania - jak opisano powyżej - zawarto tylko podstawowe informacje.
Aby wyświetlić informacje szczegółowe dotyczącej wybranej pozycji wystarczy kliknąć
myszką na wierszu tabeli. Aplikacja po połączeniu się ze źródłem danych otworzy nowe
okno prezentując w nim wszystkie wprowadzone informacje.
Przykładowy widok takiego okna przedstawiono powyżej.
W dolnej części tego okna znajdują się przyciski [DRUKUJ] umożliwiający drukowanie
wyświetlonych danych oraz [ZAMKNIJ] powodujący zamknięcie wyświetlonego okna (wygląd
przedstawiono poniżej).
Aby zapisać wyświetlone dane na swoim dysku należy skorzystać z MENU okna wybierając
polecenie ZAPISZ JAKO... . W wyświetlonym okienku zapisywania można dodatkowo ustawić
typ pliku w jakim zostaną informacje zapisane, może to być np. Strona sieci WEB lub
Plik tekstowy *.TXT.
4. Podsumowanie
Aplikacja zbudowana jest w architekturze wielookienkowej zatem wyniki wyszukiwania z
jednej zakładki zostają zachowane po przejściu do innej i z powrotem.
Warunki szukania należy określać w miarę precyzyjnie po to by zwrócona lista wyników
wyszukiwania była jak najkrótsza a tym samym łatwiejsza do przeglądania.